Lijst van links die rechtstreeks leiden naar de ankerpunten op deze pagina.

Inleiding

Op het programma staat een kennismaking met maar liefst vijf bergpassen: na de Staffelegg volgen de Bänkerjoch, de Salhöhe, de Schafmatt en als laatste de Untere Hauenstein. Daartussen veel bos, enkele weiden en de ruige Geissfluh aan de grens met Baselland.

Braunwald: Mountain station funicular railway

Due to construction work, the hiking trail will be diverted until further notice.

Beschrijving

De etappe van vandaag start op de eerste van de vijf bergpassen – de Staffelegg. Langs grazende koeien en typische Zwitserse boerderijen voert de route over de tweede pas, de Bänkerjoch. De Joch bereik je na ongeveer een zesde van de etappe en hierna volgt de klim naar de Wasserflue. Met zijn 866 meter boven zeeniveau het op twee na hoogste punt van Kanton Aargau. Kort voor de top buigt de hoogteroute af naar het dal. Wie het uitzicht op de Wasserflue echter niet wil missen, hoeft nog maar een kwartiertje verder omhoog te lopen om van het panorama te genieten.

Op de hoogteroute wacht nu de derde bergpas van de dag, de Salhöhe. In een klein restaurant staat er een verfrissing klaar. Zo kunnen de energiereserves worden aangevuld voor de volgende klim naar de Geissflue. Lekkers voor de maag is er na de volgende afdaling, op de vierde bergpas van de dag – de Schafmatt. Via Burgweid en het gehucht Froburg met restaurant en hotel gaat de route nu direct naar de laatste bergpas, de lagergelegen Hauenstein. Deze verbindt Läufelfingen met Trimbach en vormt het einde van de etappe van vandaag.

Eten en drinken onderweg

Overnachten op de eindbestemming van de etappe

• Slapen in het stro, boerderijwinkel Hauenstein
  • De sleutel voor een prettige wandeltocht is onder andere een zorgvuldige planning. Win op voorhand inlichtingen in bij de plaatselijke informatiedienst over de toestand van het traject en de weersomstandigheden. Afhankelijk van het seizoen en de weersomstandigheden kan de route gesloten of onderbroken zijn.

Technische gegevens

Meer informatie https://www.schweizmobil.ch/en/wanderland/etappe5....

Alle etappes

Kaart

ZwitserlandMobiel wandelkaart: Dit element is niet toegankelijk voor personen met lichamelijke beperkingen.