Inleiding

De Tour d'Aï is kort maar hevig. De klettersteig is moeilijk, zeer riskant, een keer zelfs licht overhangend en prima gezekerd. Ook op de gewone weg een ladder en plaatsen die van kettingen en balustrades zijn voorzien; aan gevaar blootgestelde weg die in het bovenste gedeelte aan de schaduwkant verloopt.

Moeilijkheidsgraad:
K4. Moeilijk.

Dalplaats/vertrekpunt:

Van Aigle aan de spoorweg Lausanne - Sion met de tandradbaan naar Leysin, de wijk Feydey (1389 m). 10 min. naar het oosten te voet naar het dalstation (ca. 1320 m) van de gondelbaan naar Berneuse (2045 m); in bedrijf van mei tot oktober.

Aanloop:
Vanaf het bergstation Berneuse noordwaarts omlaag een slenk in (1905 m), met een dalstation van de stoeltjeslift. Op paden min of meer langs de lift omhoog de grasgraat op. Traverse naar rechts en over hellingen met rolstenen naar de opstap (ca. 2190 m) op de westwand, ongeveer loodrecht van de linker van de gele overhangende rotswanden.

Via ferrata de la Tour d'Aï:
De via ferrata volgt de Voie des Vires over banden schuin rechts omhoog, loopt door een loodrechte kloof omhoog, overwint een loodrechte tot overhangende rotswand, volgt een grasband naar links en loopt over een rand naar de top van de Tour d'Aï.

Terugweg:
De afdaling vindt plaats op de riskante, gemarkeerde, gewone weg over de zuidoostgraat, eerst links van de kam op steile hellingen, daarna over de scherpe rotsgraat die breder wordt en met gras begroeid is. Ten slotte links aanhoudend naar een rotsachtige geul. Aan de voet daarvan rechtsaf naar de Chalets d'Aï (1892 m) boven het gelijknamige meer; na 20 min. weer omhoog naar het bergstation Berneuse of op wandelpaden in 1 uur omlaag naar Leysin-Feydey.

Gebied: Waadtländer Alpen, Leysin
Top: Tour d'Aï (2330 m)
Duur:omhoog 2 uur, omlaag naar de Chalets d'Aï 1 uur, weer omhoog naar Berneuse 20 min., verder omlaag naar Leysin-Feydey 1 uur.
Hoogteverschil:: omhoog 430 m, klettersteig 140 m; 1070 m tot Leysin-Feydey.