Cuno ontdekt Swisstainable Jungfrau Regio

Wandelen in de Jungfrau Regio

Lijst van links die rechtstreeks leiden naar de ankerpunten op deze pagina.

Inleiding

Hallo! Wij zijn Cuno & Lotte. Samen met onze tweejarige zoon maakten we een treinreis naar Grindelwald in de Jungfrau Regio, waar we genoten van de cultuur, de natuur en de mensen.

De prachtige natuur in Zwitserland verveelt nooit. Het uitzicht over de bergen is iedere dag anders, er valt altijd wat te beleven.

Dag 1: Stap in de trein in Utrecht en word wakker in Zwitserland!

Na een voorspoedige rit in de Nightjet van Nederland naar Zwitserland kwamen we fris en fruitig aan in Zürich. Vanaf daar is het nog drie uur met de trein naar Grindelwald in de Jungfrau Regio. Nog nooit hebben we zo’n mooie treinrit gehad, de meest spectaculaire uitzichten kwamen voorbij. Berglandschappen, blauwe meren en stadjes, we keken onze ogen uit. Het treinstation van Grindelwald is heel centraal gelegen en omringd door de historische dorpskern. We checken in bij Hotel Belvedere, op vijf minuten lopen van het treinstation. Een prachtig hotel met uitzicht op het beroemde bergtrio Eiger, Mönch en Jungfrau. Na een korte lunch nemen we de Jungfraubahn naar Jungfraujoch - Top of Europe. Dankzij de Eiger Express, de nieuwe kabelbaan bereiken we in slechts 45 minuten Jungfraujoch - Top of Europe (3.454 meter) en genieten we van een adembenemend uitzicht over de Aletschgletsjer. Wat een beleving! Niet alleen het uitzicht en de treinreis door de gletsjerwand zijn de trip waard. er is ook vanalles te doen. We bezochten het Ice Palace, liepen door de spiegelgladde gangen en bewonderden de ijssculpturen. Het was zo groot dat we elkaar zelfs kwijtraakten!

De tocht naar Jungfraujoch - Top of Europe was het absolute hoogtepunt van onze trip.

Dag 2: Zon, bliksem en een regenboog. Alles kan in de bergen.

Na een heerlijk ontbijt verkennen we het dorpje Grindelwald. Gids Hansueli geeft ons een rondleiding, leert ons meer over de cultuur en de geschiedenis van deze prachtige omgeving en neemt ons mee naar een kaasboer. Daar proeven we de lekkerste kazen. We kunnen de verleiding niet weerstaan en kopen wat kazen mee voor thuis. Rond het middaguur pakken we onze koffers en nemen we de kabelbaan naar ons volgend verblijf; Berggasthaus First, gelegen bij het hoogtestation van de Firstbahn. Er zijn veel sportieve activiteiten te beleven, maar wij trekken onze wandelschoenen aan en lopen in 50 minuten naar de Bachalpsee. Een indrukwekkend meer te midden van de imposante bergen die de Jungfrau regio rijk is. Helaas zit het weer niet mee, de regen komt met bakken uit de hemel en de bergen verstoppen zich achter een dik wolkendek. We zetten door en lopen naar ons eindpunt, in de hoop dat de wolken weggeblazen worden door de stevige wind. Maar helaas hebben we geen geluk en lopen we doorweekt het pad terug. Eenmaal in ons hotel genieten we van een heerlijke kaasfondue en worden we getrakteerd op een hele bijzondere regenboog. De rest van de avond blijven de wolken hangen. Samen met de andere gasten dineren we in het hotel en spelen gezelschapsspelletjes. We nemen ons voor om de volgende ochtend nog een poging te wagen en richting de Bachalpsee te trekken, mits het zonnetje schijnt.

Vanaf de First Cliff Walk keken we uit op een dubbele regenboog, met de bergen op de achtergrond. Een hele bijzondere ervaring.

Dag 3: Een adrenaline kick op de berg

Na een goede nachtrust kijken we reikhalzend naar buiten om te zien of de zon van de partij is. Helaas worden we nog steeds getrakteerd op een uitzicht op de dikke wolken. Wat een pech! Maar dat mag de pret verder niet drukken, want we maken we ons klaar voor sportieve activiteiten. Je kan vanaf het tussenstation Schreckfeld naar beneden racen op een skelter of op een grote step. Voor de echte waaghalzen heb je de ‘First Flyer’, een zipline waarin je in een harnas zit en aan ongeveer 84 km per uur naar beneden racet. Na deze adrenalinekick verzamelen we onze spullen en nemen we de kabelbaan terug naar hotel Belvedere. In de avond bezoeken we de Glacier Gorge Grindelwald. Een immense gletsjer met een loopplatform van één kilometer waar je boven het snelstromende water uit de omringende bergen loopt.

De volgende dag zit onze trip erop, maar ik kan het niet laten om tóch nog een poging te wagen en naar de Bachalpsee te gaan. In een recordtempo wandel ik naar de lift, ga omhoog en loop naar de eindbestemming; het mooie meer tussen de bergtoppen. Mijn geduld wordt beloond, het zonnetje laat zich zien en er is geen wolk te bespeuren. Na een paar mooie plaatjes te hebben geschoten haast ik me naar beneden, waar Lotte met Flip bij het treinstation me opwachten. Nu zit ons bezoek aan Grindelwald er helaas echt op. We reizen met de trein naar Basel, en binnen de zes uur komen we met de ICE in Utrecht - onze vertrouwde stad - aan. Als souvenir hebben we heerlijke kazen en chocola meegenomen, zodat we thuis nog kunnen nagenieten van deze bijzondere trip.

De Glacier Gorge Grindelwald liet zien hoe snel het kolkende ijswater van de berg afstroomt. Wat een natuurgeweld!