Sjoerd ontdekt Swisstainable Laax

Tectonic Arena Sardona

Lijst van links die rechtstreeks leiden naar de ankerpunten op deze pagina.

Inleiding

Hallo! Wij zijn Sjoerd en Sanne. Met de trein reisden wij naar een gebied wat ons wat minder bekend is, namelijk Laax. Niet voor wintersport, maar voor activiteiten als mountainbiken en hiken. Herfstkleuren, rotspartijen en prachtige bergmeren!

Zwitserland heeft ons hart gestolen. Elke keer weer is het adembenemend mooi. En nóg mooier in de herfst.
Kaart Swisstainable x Laax

Dag 1: Avontuurlijk genieten van de kleurrijke bomen

We vertrekken in de ochtend vanuit Utrecht Centraal met de trein en arriveren vroeg in de avond in het Riders Hotel in Laax. De volgende ochtend begint ons avontuur. Het gebied van Laax staat bekend om een 400 meter diepe en 13 kilometer lange kloof, de Rijnkloof, waar de Voor-Rijn doorheen stroomt. Dit wordt ook wel de “Swiss Grand Canyon” genoemd, een echte must-see als je in Laax bent. Het is tijd om twee elektrische mountainbikes te pakken en een prachtige route naar het uitzichtpunt ‘Il Spir' te fietsen. Het herfstseizoen trakteert ons op flink wat regen en mist, maar gelukkig kunnen we de vergezichten en het blauwe water van de Voor-Rijn hier goed bewonderen.

We zettende tocht voort richting een van de prachtige bergmeren in het gebied, namelijk de Crestasee. We kunnen ons goed voorstellen dat dit kristalhelder blauwe water een heerlijke plek is om op een warme zomerdag een duik te nemen.

Na een heerlijke lunch bij Nooba zijn we klaar voor onze middagactiviteit. Om de hoek van ons hotel start een van de mooiste en langste boomkroonpaden van de wereld; de ‘Senda dil Dragun’, oftewel, het pad van de draak. Meer dan 1,5 kilometer wandel je langs de boomtoppen, tot wel 28 meter van de grond. Onderweg zijn er vijf platformen waar je kan genieten van prachtige uitzichten van omliggende bergtoppen en het dorpje Laax. Voldaan eindigen we de dag bij Grandis Ustria da vin voor een heerlijk diner.

De Grand Canyon van Zwitserland is niet overdreven. Wat een fenomenaal uitzicht!
Rijnkloof

Dag 2: Unieke rotsformaties en prachtige vergezichten

Hoewel we hebben genoten van de activiteiten in het dal, staan we te trappelen om de bergen in te gaan. Na een korte rit met een bus starten we aan een prachtige wandeling met panoramische uitzichten over het dal. We lopen naar Segneshütte, waarvandaan je al de eerste uitzichten kan bewonderen van de “Tectonic Arena Sardona”, een UNESCO werelderfgoed. Via de ‘Untere Segnesboden’ lopen we naar een waterval, genietend van de prachtige rotsformaties die tussen de laaghangende wolken tevoorschijn komen. Wederom trakteert het herfstseizoen ons op een prachtig kleurenpalet. Na een lunch in de Segneshütte vervolgen we onze wandeling via de ‘Panoramic Trail’ naar Ustria Naraus, waarvandaan we de lift naar Flims pakken. Tijdens de wandeling en de tocht in de lift kunnen we geen genoeg krijgen van de prachtige uitzichten over het dal en de omringende bergen, en kijken we met verbazing naar de vele mountainbikers die onder ons langs scheuren. ’s Avonds genieten we van een fantastisch diner in het s’nani restaurant van Peaks Place Hotel.

Het moment dat we het plateau en de rotsachtige pieken zagen, stuiterden we van enthousiasme.
Tectonic Arena Sardona

Dag 3: Een indrukwekkende wandeling eindigt bij de parel van Flims

We starten onze derde dag door vanaf Flims de kabelbaan omhoog te nemen naar Foppa, waarvandaan we een gedeelte van de ‘Trutg dil Flem’ lopen, een prachtige route die langs de rivier de Trutg loopt. Vanaf de ‘Obere Segnsboden’, hoog in de bergen, loopt een rivier helemaal naar het dorpje Flims, waarlangs deze route is aangelegd langs fantastische kloven door bosachtig landschap. We steken een aantal keer de rivier over via bruggen die door Jurg Conzett ontworpen zijn en lopen naar het dorpje Flims, waar we direct doorlopen naar het populaire bergmeer ‘Caumasee’. We snappen dat dit meer ‘the pearl of Flims’ wordt genoemd als we het turquoise blauwe meer zien, waar de gele bomen prachtig tegen afsteken. We genieten van de rust en het mooie uitzicht terwijl we in het restaurant aan de voet van het meer bijkomen van onze wandeltocht. Wederom een dag waarin de diversiteit van activiteiten en uitzichten van dit gebied ons heeft verbaasd!

De Caumasee bevestigde waarom Zwitserland in de herfst zo speciaal is. Turqoise spiegelend water in combinatie met de gekleurde bomen was een perfecte afsluiting van de trip.